مقالات تخصصی

اسکلت های بیرونی فعال و منفعل چه تفاوتی دارند؟

اسکلت های بیرونی فعال و غیرفعال چه تفاوتی دارند؟

 

اسکلت بیرونی فعال

اسکلت‌های بیرونی فعال دارای منبع تغذیه (باتری) هستند و از موتورها، سامانه‌های هیدرولیک یا پنوماتیک برای افزایش قدرت انسان یا کاهش مصرف انرژی بدن استفاده می‌کنند. آنها از یک یا چند محرک (برای نمونه موتورهای الکتریکی) تشکیل شده‌اند که به طور فعال قدرت بدن انسان را افزایش می‌دهند.

این نوع اسکلت بیرونی گشتاور بسیاری تولید می‌کند که می‌تواند جایگزین گشتاور بدن شود و همه‌ی توان لازم برای حرکت اندام را فراهم می‌کند. برای بیماران با درجه بالای از کارافتادگی که توانایی راه رفتن ندارند این نوع دستگاه استفاده می‌شود. این اسکلت‌های بیرونی هزینه بسیاری دارند و بیشتر مواقع تنها در مراکز توانبخشی در دسترس هستند و برای استفاده شخصی گستردگی بسیاری ندارند.

 

اسکلت بیرونی غیرفعال یا منفعل

اسکلت‌های بیرونی غیرفعال از مواد الاستیک برای ذخیره و آزادسازی انرژی حین کار و بلند کردن اشیای سنگین استفاده می‌کنند. آنها منبع تغذیه ندارند بلکه از مواد، فنرها یا دمپرها برای ذخیره انرژی و آزادسازی آن در صورت نیاز استفاده می‌کنند.

بیشتر اسکلت‌های بیرونی غیرفعال تنها بر روی محافظت از عضلات کمر تمرکز می‌کنند و خستگی عضلات بازو را هنگام بلند کردن یا نگه داشتن اشیا کاهش می‌دهند.

این نوع دستگاه‌ها برای کمک جزئی بکار می‌روند و به طور کلی سبک‌تر هستند و معلولیت‌های با شدت کمتر را هدف قرار می‌دهند. این ناتوانی‌ها می‌تواند از دست دادن استقامت به دلیل افزایش سن، از دست دادن قدرت یا هماهنگی به دلیل آسیب نخاعی ناقص، سکته مغزی، بیماری‌های عصبی و غیره باشد. این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند به راه رفتن افراد سالم کمک کنند، که به منظور افزایش استقامت بکار می‌روند.

اسکلت‌های بیرونی با حالت عمل غیرفعال برای حمایت از اندام فوقانی بیماران مناسب هستند زیرا بار گرانشی را از بین می‌برند و فرصتی برای کاربر فراهم می‌کنند تا وظایف توانبخشی لازم را انجام دهد.

 

اسکلت بیرونی شبه منفعل

نوع دیگری که می‌توان از آن نام برد اسکلت‌های بیرونی شبه منفعل است. این نوع اسکلت‌های بیرونی برای بهبود بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند و از ویژگی‌های اسکلت‌های بیرونی فعال و منفعل بهره برده است. در اسکلت‌های بیرونی شبه منفعل، دستگاه به صورت منفعل کار می‌کند و تنها در صورت لزوم، انرژی لازم ارائه می‌شود. در نتیجه، آنها می‌توانند با موتورهای کوچکتر و برای مدت طولانی‌تری کار کنند و بهره‌وری انرژی را به حداکثر برسانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *