مقالات تخصصی

نقش حسگرهای پوشیدنی در ربات های کمکی

نقش حسگرهای پوشیدنی در ربات های کمکی

رباتیک کمکی پوشیدنی یک فناوری نوظهور با پتانسیل کمک به انسان‌های دچار اختلالات حسی حرکتی برای انجام فعالیت‌های روزمره است. این کمک افراد را قادر می‌سازد تا از نظر فیزیکی و اجتماعی فعال باشند، فعالیت‌ها را به طور مستقل انجام دهند و کیفیت زندگی خود را بازیابی کنند. این نوع از فناوری رباتیک پوشیدنی، که در تماس و تعامل مستقیم با بدن است، نیاز به رعایت انواع الزامات دارد تا سامانه و کمک‌های آن را کارآمد، ایمن و قابل استفاده به صورت روزمره برای فرد کند.

کاربرد حسگرهای پوشیدنی

پیشرفت سریع در توسعه لوازم الکترونیکی و مواد انعطاف‌پذیر، توسعه حسگرهای پوشیدنی پیشرفته را برای نظارت بر وضعیت بدن انسان و ربات کمکی امکان‌پذیر کرده است. برخی از پیشرفته‌ترین حسگرهای پوشیدنی را می‌توان به‌عنوان پارچه‌های الکترونیکی (مانند لباس‌های هوشمند) و پچ‌های الکترونیکی برای نظارت بر جنبه‌هایی همچون موقعیت و جهت‌گیری اندام‌های انسان، حرکت انسان و فعال‌سازی عضلات، عملکرد قلب، فعالیت مغز، آپنه خواب و بیماری پارکینسون به کار برد.

 

بسیاری از حسگرها در افراد برای نظارت بکار می‌روند، مانند فعالیت‌های ورزشی یا برای آزمایش‌های بالینی و تشخیص بیماری استفاده می‌شوند. این حسگرهای پوشیدنی همچنین در دستگاه‌هایی مانند ارتزهای رباتیک، اسکلت‌های بیرونی و دستکش‌های پوشیدنی نرم برای کمک به توانبخشی انسان و انجام فعالیت‌های روزمره استفاده شده‌اند. یکی دیگر از جنبه‌های جالب پوشیدنی‌ها این است که بسیاری از این دستگاه‌ها می‌توانند توسط مراقبین برای نظارت بر بیماران و شناسایی و مدیریت درمان‌ها در خانه استفاده شوند که تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و بر بخش مراقبت دارند. فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، الکترونیک کم‌توان، مواد نرم و اینترنت اشیا تا حد بسیاری به حسگرهای پوشیدنی کمک کرده‌اند تا کوچک‌تر، سبک‌تر و کمتر دست و پا گیر شوند. همچنین به ساخت داده‌های قابل دسترسی از راه دور برای نظارت، پردازش و کنترل آنلاین کمک کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *