مقالات تخصصی

آشنایی با انواع ربات اسکلت بیرونی برای توانبخشی اندام تحتانی

انواع ربات اسکلت بیرونی برای توانبخشی اندام تحتانی

ربات‌های اسکلت بیرونی نقش مثبتی در توانبخشی و کمک به بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی دارند و برای بهبود وضعیت جسمی بیماران مفید هستند. این دستگاه‌ها از نظریه‌ها، تکنیک‌ها و ساختارهای پیشرفته و همچنین داده‌های سینماتیک و دینامیک انسان استفاده می‌کنند.

 

یکی از مهمترین دلایلی که افراد مبتلا به اختلال عملکرد اندام تحتانی نمی‌توانند به طور مستقل فعالیت‌های اساسی زندگی روزمره را انجام دهند مسدود شدن مسیرهای عصبی است. دانش پزشکی نشان داده است که تمرین‌های مکرر، مسیرهای عصبی بیمار را دوباره فعال می‌کند. اسکلت‌های بیرونی توانبخشی ترکیبی از هوش مصنوعی و دستگاه فعال مکانیکی برای کمک به بیماران است. این فناوری موجب حرکت اندام تحتانی و تقویت و نشاط عضلانی می‌شود. اسکلت‌های بیرونی این امکان را برای بیماران مبتلا به اختلالات اندام تحتانی فراهم می‌کنند تا به جامعه بازگردند و از بار روی دوش خانواده‌ها و جامعه بکاهند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان انواع اسکلت‌های بیرونی برای توانبخشی اندام تحتانی طراحی کرده‌اند که به حرکت و توانبخشی مفاصل مختلف، راه رفتن و همچنین فعالیت‌های روزمره زندگی کمک می‌کنند. در ادامه بیشتر با این اسکلت‌های بیرونی آشنا می‌شویم.

 

ربات اسکلت بیرونی مفصل ران

ساختار اسکلت‌های بیرونی مفصل ران شبیه به هم است و بیشتر روی مفصل و استخوان ران پوشیده می‌شوند. این اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به بیماران با تمرینات توانبخشی مفصل ران، فلکشن/ اکستنشن/ ابداکشن و اداکشن کمک کنند.

اسکلت بیرونی مفصل ران می‌تواند عملکرد راه رفتن کاربران را بهبود بخشد و هزینه متابولیسم پیاده‌روی را کاهش دهد. این دستگاه برای توانبخشی بیماران پس از سکته مغزی، کمک به افراد دچار تروما، بهبود قدرت عضلانی افراد مسن و کمک به حفظ تعادل در افراد دارای ضعف عضلانی مفید است.

ربات اسکلت بیرونی مفصل ران

ربات اسکلت بیرونی زانو

مفصل زانو مفصل اصلی حرکتی اندام تحتانی و آسیب‌پذیرترین و حساس‌ترین مفصل است. اسکلت‌های بیرونی می‌توانند توانایی حرکت پا را بهبود بخشند، مصرف انرژی حرکات را کاهش دهند و برای حرکات اندام تحتانی قدرت و کمک ایجاد کنند.

 

اسکلت بیرونی مچ پا

این نوع از اسکلت‌های بیرونی با هدف کمک به رفع اختلالات حرکتی در افرادی که از بیماری‌های عصبی یا عضلانی رنج می‌برند، افزایش قدرت عضلات پای سالمندان و همچنین افراد با شغل‌هایی که به راه رفتن بسیاری نیاز دارند (برای نمونه سربازان یا پستچی‌ها) فراهم شده است. پژوهشگران امیدوارند این نوع اسکلت بیرونی بتواند به بازیابی سرعت راه رفتن در افراد مسن کمک کند.

 

اسکلت بیرونی برای توانبخشی راه رفتن

اسکلت بیرونی می‌تواند به بیماران در تکمیل راه رفتن طبیعی و تأمین نیروی آن کمک کند. این ربات‌ها می‌توانند وضعیت قابل قبولی را برای بیماران فراهم کنند که این امر برای بازتوانی راه رفتن یا بهبود وضعیت ایستادن کاربران مفید است. این نوع از اسکلت‌های بیرونی معمولاً توسط سیگنال‌های الکتریکی عضلات (EMG) یا سیگنال‌های مغزی (EEG) کنترل می‌شوند که حرکت بیماران را انعطاف‌پذیرتر و توانبخشی را مؤثرتر می‌کند.

 

اسکلت بیرونی برای توانبخشی راه رفتن

 

اسکلت‌های بیرونی کمکی در زندگی روزمره

این ربات‌ها می‌توانند از طریق حمایت، پشتیبانی و کمک به کاربران، از بار روی اندام تحتانی بکاهند و به بیماران در انجام فعالیت‌های روزمره کمک کنند. برای بیماران سکته مغزی، بیماران دچار ضربه مغزی، بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب نخاعی (SCI) و افراد مسن با ضعف عضلانی و قدرت مفصلی کافی مناسب است. اسکلت‌های بیرونی می‌توانند قدرت لازم برای حرکت اندام تحتانی را تأمین کنند و به بیماران برای بالا رفتن از پله‌ها، نشستن، ایستادن و راه رفتن کمک کنند.

 

اسکلت‌های بیرونی کمکی در زندگی روزمره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *