مقالات تخصصی

مزایای توانبخشی با اسکلت بیرونی

مزایای توانبخشی با اسکلت بیرونی

دستگاه‌های رباتیک و ماشین‌ها نقش مهمی در دگرگونی دنیای افراد مبتلا به پاراپلژی و افراد ناتوان حرکتی ایفا کرده‌اند. اسکلت‌های بیرونی پایین‌تنه به بیماران دچار آسیب نخاعی و فلج پایین‌تنه کمک می‌کنند حتی پس از سال‌ها آسیب‌دیدگی، دوباره روی پاهای خود بایستند. در ادامه مزایای اسکلت بیرونی برای توانبخشی بیماران را برمی‌شماریم.

 

۱) یک روش غیرتهاجمی برای دوباره راه رفتن

یکی از مزایای اسکلت بیرونی، عدم نیاز به جراحی است. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد پوشیدن اسکلت بیرونی است. بنابراین خطر کمی دارد.

 

۲) جلوگیری از زخم بستر

افراد روی ویلچر و ناتوان حرکتی با کمک اسکلت بیرونی می‌توانند روی پای خود بایستند بنابراین از زخم بستر جلوگیری می‌شود. زخم بستر به آسیب بافت بدن در اثر ایجاد فشار دراز مدت بر یک یا چند نقطه از بدن، گفته می‌شود. خوابیدن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، می‌تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند. افرادی که سالم هستند سیگنال‌هایی از بدن دریافت می‌کنند تا پس از مدت زمان طولانی ساکن بودن، حرکت کنند. این سیگنال‌ها توسط افراد آسیب نخاعی دریافت نمی‌شود بنابراین ضرورت حرکت بدن پس از سکون طولانی مدت را احساس نمی‌کنند.

 

۳) از کاهش توده عضله و آتروفی عضلانی جلوگیری می‌کند

بدن ما برای ساکن بودن و تحرک نداشتن ساخته نشده است. هنگامی که از عضلات بدن برای مدت طولانی استفاده نشود، آتروفی عضلانی یا کاهش توده عضله اتفاق می‌افتد. ضرب‌المثل “اگر از چیزی که در اختیار داری استفاده نکنی آن را از دست می‌دهی” برای اندام بدن نیز صادق است. اسکلت بیرونی با روی پا نگه داشتن کاربر و حرکت ماهیچه‌های او، از کاهش توده‌ی عضلانی بدن جلوگیری می‌کند. اسکلت بیرونی لزوماً ارتباطات ماهیچه‌ای را فعال نمی‌کند بلکه ویژگی تحریک و تحمل وزن هنگام راه رفتن با اسکلت بیرونی سبب افزایش تراکم توده عضلانی می‌شود.

 

۴) گردش خون را بهبود می‌دهد

تحرک بدن ناشی از پوشیدن اسکلت بیرونی به گردش خون و سلامتی قلب کاربران مبتلا به پاراپلژی کمک می‌کند. بسیاری از افراد آسیب نخاعی به علت عدم تحرک، کاهش فشار خون را تجربه می‌کنند. در این حالت خون در اندام بدن جمع می‌شود و گردش خون در کل بدن کاهش می‌یابد. خون برای عملکرد درست اندام بدن ضروری است زیرا اکسیژن و مواد مغذی را به عنوان سوخت سلول‌های بدن حمل می‌کند.

 

۵) امید و تفکر مثبت را در افراد پاراپلژی تقویت می‌کند

یکی از مهم‌ترین مزایای اسکلت بیرونی، تقویت تفکر مثبت و امید در افراد پاراپلژی است. اسکلت بیرونی به افراد پاراپلژی توانایی راه رفتن می‌دهد. توانایی که به آن‌ها گفته شده بود تا آخر عمر باز نخواهد گشت. اسکلت بیرونی نه تنها به آن‌ها استقلال می‌دهد بلکه اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *