مقالات تخصصی

کاربرد اسکلت بیرونی در درمان اسکولیوز

کاربرد اسکلت بیرونی در درمان اسکولیوز

اسکولیوز یکی از اختلالات ستون فقرات است که موجب کج شدن و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات می‌شود. عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند و همه افراد در سنین مختلف ممکن است با چنین مشکلی مواجه شوند.

این اختلال در ۲ تا ۳ درصد از افراد جامعه رخ می‌دهد. گاهی اوقات اسکولیوز در دوران کودکی و نوجوانی به وجود می‌‌آید ولی احتمال بروز آن در دوران بزرگسالی نیز وجود دارد. اسکولیوز یا کجی ستون فقرات موجب بروز درد، محدودیت حرکتی و کاهش توانایی عملکردی بدن خواهد شد. در صورتی که این اختلال به موقع درمان نشود ممکن است انجام عمل جراحی به منظور پیشگیری از بدشکلی ستون فقرات و از بین رفتن توانایی عملکردی بیمار ضرورت پیدا کند.

 

کاربرد اسکلت بیرونی در درمان اسکولیوز

در بیشتر موارد پزشک استفاده از بریس را به منظور پیشگیری از بدتر شدن انحنای ستون فقرات توصیه می‌‌کند تا از نیاز به عمل جراحی پیشگیری گردد. بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند به مدت ۲۰ ساعت در روز از بریس مخصوص استفاده نمایند یعنی باید با بریس خود بخوابند و در طول روز نیز از آن استفاده نمایند. این بریس‌ها سخت هستند و حرکت بیمار را دچار مشکل می‌کنند. استفاده از بریس به ویژه برای کودکان دشوار است چرا که ماهیتی پر جنب و جوش دارند و بریس‌های سفت و سخت مانع فعالیت آنها می‌شود.

 

پژوهشگران امیدوارند اسکلت بیرونی هوشمند را جایگزین بریس‌های سخت کنند. اسکلت بیرونی همراه بدن بیمار خم شده و حرکت می‌کند در حالی که همچنان نیرو‌های مورد نظر را به مناطق آسیب‌دیده از ستون فقرات اعمال می‌کند. این ویژگی بهره‌گیری بیمار از فواید بریس را حتی در زمان خم‌شدن، پیچ و تاب خوردن و شرکت در فعالیت‌های گوناگون ممکن می‌سازد.

همچنین یک اسکلت بیرونی پویا با امکان جمع‌آوری داده از ستون فقرات انسان می‌تواند راهکارهایی را برای درمان مؤثر بیماری اسکولیوز فراهم کند.

بریس‌های سنتی بدون اشعه ایکس از لحاظ کارایی مانند جعبه‌ سیاهی هستند که راهی برای اطلاع از آنچه برای ستون فقرات رخ می‌دهد وجود ندارد. ولی اسکلت بیرونی به حسگرهایی مجهز است که مقدار نیروی مورد نیاز برای تراز نگه داشتن بدن را اندازه می‌گیرد. این داده‌ها سرنخ‌هایی را در مورد شیوه پاسخ‌دهی ستون فقرات به یک درمان خاص فراهم می‌کنند و به پزشکان بینشی برای تصمیم‌گیری در مورد مراحل بعدی درمان می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *