مقالات تخصصی

حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران با اسکلت بیرونی

حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران با اسکلت بیرونی

اسکلت بیرونی در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است. پیشرفت فناوری‌های مرتبط، پیری جمعیت، افزایش تعداد بیماران دچار مشکلات حرکتی و آسیب‌های محیط کار همگی انگیزه‌هایی برای این رشد بوده است. در صف نخست کاربران اسکلت‌های بیرونی بیماران، کارگران کارخانه‌ها و سربازان قرار دارند. یک اسکلت بیرونی توانایی راه رفتن را به افراد آسیب نخاعی، حتی برای چند ساعت در روز، بازمی‌گرداند و سطح سلامت این افراد را بهبود می‌بخشد. کارگران کارخانه‌ها هنگام انجام کارهای سنگین، حمل ابزار سنگین یا کار در خط تولید، با یک اسکلت بیرونی سلامتی خود را تضمین می‌کنند. در نهایت سربازان برای حمل تجهیزات خود در مسافت‌های طولانی بدون خستگی از اسکلت بیرونی استفاده خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در فراگیر شدن اسکلت‌های بیرونی هزینه‌ی آن است.

 

بدن انسان در عین توانایی بسیار نحیف است و آسیب‌های خاصی می‌تواند به صورت مادالعمر بدن را تحت تأثیر قرار دهد. قابلیت‌های انسان با افزایش سن نیز کاهش می‌یابد. استفاده از پوشیدنی‌های توان‌افزا مانند اسکلت بیرونی می‌تواند برخی ناتوانی‌های بدنی را جبران سازد. شرایط خاصی مانند آسیب نخاعی، سکته و بیماری‌هایی همچون ام‌اس، که به نوعی کیفیت حرکت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رشد پوشیدنی‌های پزشکی را توجیه می‌کنند.

 

اسکلت بیرونی پزشکی

تخمین زده می‌شود حدود ۲ درصد جمعیت جهان به صندلی چرخدار نیاز دارند. صندلی چرخدار تا حدودی به افراد دچار ناتوانی‌های حرکتی کمک می‌کند. در عین حال استفاده از این وسیله محدودیت‌های خاص خود را به کاربر تحمیل می‌کند. استفاده طولانی مدت از آن نیز می تواند سبب زخم بستر شود. اسکلت بیرونی با وادار کردن فرد به حرکت روی دو پا این نگرانی را از بین می‌برد. همچنین امکان حرکت با آزادی تقریبی یک فرد عادی را نیز فراهم می‌سازد.

 

استفاده از اسکلت بیرونی افزون بر فراهم کردن امکان راه رفتن مزایای دیگری نیز برای سلامت فرد دارد. افزایش کارایی ذهنی، کاهش مشکلات قلبی عروقی، کاهش خستگی و کاهش میزان چربی بدنی و درد در کنار بهبود کیفیت خواب و بهینه شدن حالت بدن از مزایای ایستادن به کمک یک اسلکت بیرونی است.

 

کاهش آسیب های فیزیکی محیط کار با اسکلت بیرونی صنعتی

استفاده از یک اسکلت بیرونی صنعتی بسیار ساده است. پوشیدن آن تنها چند ثانیه زمان‌ می‌برد. پس از آن، ربات پوشیدنی مانند جزئی از بدن به همراه کاربر حرکت می‌کند. حسگرها و عملگرهای تعبیه شده در ساختار اسکلت بیرونی حرکت آن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد. برای استفاده از آن آموزش خاصی نیاز نیست.

 

اسکلت های بیرونی در صنایع نظامی

تجهیزاتی که هر سرباز حمل می‌کند می‌تواند به راحتی تا ۴۰ کیلوگرم را به وی تحمیل کند که رقمی فراتر از میزان سفارش شده (۲۳ کیلوگرم) است. سنگینی بار حمل شده توسط سربازان به راحتی می‌تواند کارایی آنها را کاهش دهد.

ایالات متحده تنها کشور توسعه دهنده‌ی اسکلت‌های بیرونی نظامی نیست. اخبار حاکی از آن است که چین و روسیه نیز به صورت جدی روی این موضوع متمرکز شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *