مقالات تخصصی

چگونه از فشارهای نامطلوب روی ستون فقرات و کمر درد جلوگیری کنیم؟

چگونه از فشارهای نامطلوب روی ستون فقرات و کمر درد جلوگیری کنیم؟

کمردرد مزمن نه کشنده است و نه عفونی اما مدیریت آن بسیار دشوار و برای جامعه هزینه‌بر است. فشارهای نامطلوب و اضافه بار مداوم روی ستون فقرات شایع‌ترین علل دردهای مزمن کمر هستند. با رعایت یک قاعده‌ی ساده می‌توان به راحتی از فشار نامناسب جلوگیری کرد: همیشه بارها را با خم کردن زانو بلند کنید در حالی که بالاتنه را قائم نگه داشته‌اید.

 

در زندگی روزمره و در بسیاری از مشاغل پیروی از این قاعده دشوار است. کمک به بیمار برای بلند شدن از تخت، برداشتن بسته پستی از خودرو، جابجایی قطعات سنگین در فرآیند تولید یا کار با دستگاه‌های سنگین در محل ساخت و ساز می‌تواند نگه داشتن فشار در محدوده ارگونومیکی صحیح را بسیار دشوار کند. درنهایت وزنه برداشته شده به ناچار بر ستون فقرات خم شده فشار می‌آورد.

 

اثر اهرم بسیار منفی است: بسته به میزان خم شدن، یک بسته ۱۰ کیلوگرمی می‌تواند نیرویی معادل ۵۰ کیلوگرم روی دیسک‌های ستون فقرات اعمال کند. در حالی که این کمک‌فنرهای طبیعی ساخته شده از فیبروکارتیلاژ بسیار محکم و مقاوم هستند، با گذشت زمان پیر می‌شوند و وقتی دائماً تحت فشارهای نامناسب قرار می‌گیرند، کوچک می‌شوند، اثر تعدیل دیسک‌ها کاهش می‌یابد و بافت استخوانی مجاور نیز تغییر می‌کند که از عواقب آن ایجاد درد است. در مورد لغزش دیسک، دیسک بین مهره‌ای در واقع پاره می‌شود، هسته به بیرون می‌لغزد و به شدت روی عصب‌های اطراف فشار می‌آورد.

 

اسکلت بیرونی در صنایع متعددی از جمله خودروسازی، تولید، در ساخت و ساز و مراقبت‌های پزشکی استفاده می‌شود. استفاده از اسکلت بیرونی برای مقابله با کمردرد مزمن نیز مفید است. با این حال، افرادی هم که پیش از این به این سندرم مبتلا شده‌اند و به دنبال راهی برای ادامه کار هستند‌ می‌توانند از اسکلت بیرونی استفاده کنند.

 

یک اسکلت بیرونی می‌تواند موجب تسکین ستون فقرات، کاهش فشار بر ستون فقرات هنگام تحمل بارهای سنگین، کارهای تکراری و حالت‌های ناخوشایند ‌شود. در نتیجه تعداد حوادث شغلی و توقف کار برای کمردرد کاهش می‌یابد. همچنین اسکلت بیرونی می‌تواند برای بازگرداندن توانایی کارگران مبتلا به کمردرد مورد استفاده قرار گیرد و به آنها اجازه می‌دهد اشتغال تمام وقت خود را حفظ کنند.

 

نیرویی که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد با اسکلت بیرونی بسیار کاهش می‌یابد. این نیرو بیش از هر چیز فشار بسیاری روی دیسک‌های بین مهره‌ای اعمال می‌کند که در نهایت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد یا به طور کامل از آن اجتناب می‌شود. در عین حال، موقعیت بالاتنه نیز بهبود یافته است. این از نظر پزشکی ارزش قابل توجهی دارد، به ویژه اینکه دردهای مزمن کمر یک بیماری بسیار سخت است. از آنجا که همه ما تمایل به کار طولانی‌تر داریم و چون دانش کارکنان مسن باارزش‌تر می‌شود، اسکلت بیرونی از نظر اقتصادی نیز پتانسیل بالایی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *