مقالات تخصصی

اسکلت بیرونی و توانبخشی عصبی

اسکلت بیرونی و توانبخشی عصبی

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی علاقه خود به فناوری اسکلت بیرونی برای برنامه‌های توانبخشی را ابراز می‌کنند. با گسترش پژوهش‌های توانبخشی، ارزش اسکلت بیرونی برای معالجه بیماران آسیب مغزی و سکته افزایش یافته است. کاردرمانگرانی که با بیماران دچار آسیب‌های تروماتیک مغزی شدید و معلولان کار می‌کنند برای کمک به نوروپلاستی (انعطاف‌پذیری عصبی) و توانبخشی شناختی به فناوری اسکلت بیرونی رباتیک اعتماد دارند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده از فناوری اسکلت بیرونی در خدمات توانبخشی جدید است. پس، تنها زمان می‌تواند فواید بسیار استفاده از اسکلت بیرونی را آشکار کند.

 

پژوهشگران معتقدند استفاده از اسکلت بیرونی به نفع سلامت قلب و عروق بیماران مبتلا به آسیب‌های تروماتیک مغزی و سکته مغزی است. اسکلت‌های بیرونی همچنین در هنگام توانبخشی خطر سقوط را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند بیمار بسیار بیشتر از روش‌های سنتی و به طور صحیح گام بردارد. حتی بیماران مبتلا به آسیب‌های تروماتیک مغزی با عملکرد محدود پا از اسکلت بیرونی رباتیک برای جابجایی مؤثرتر استفاده می‌کنند. این امر مزیت‌هایی برای زندگی روزمره، به ویژه در دوران توانبخشی دارد و فعالیت‌های بدنی بیشتری را میسر می‌کند.

 

شیوه استفاده از اسکلت بیرونی

در توانبخشی، از اسکلت بیرونی طبق روال مشخصی استفاده می‌شود. در آغاز، اسکلت بیرونی در حالتی قرار می‌گیرد که بیشتر کارها را انجام دهد. در واقع اسکلت بیرونی بیشتر کارها را برای بیماران پس از آسیب‌های تروماتیک مغزی انجام و کاربران را بدون هیچ تلاشی از جانب خودشان حرکت می‌دهد. اسکلت بیرونی در این مرحله با بدن کاربر کار می‌کند و به آن زمان می‌دهد تا با شیوه حرکت و عملکرد اسکلت بیرونی سازگار شود. در برخی موارد، از این مرحله به عنوان آموزش راه رفتن یاد می‌شود. در هنگام استفاده از اسکلت بیرونی راه رفتن بیمار بهبود می‌یابد. پس از اینکه بیمار شیوه حرکت اسکلت بیرونی را یاد گرفت، حالت تغییر کرده و به بیمار امکان می‌دهد تا فعال‌تر باشد و در صورت نیاز از دستگاه کمک بگیرد.

 

کمک اسکلت بیرونی بسته به ناتوانی جسمی بیمار و اهداف توانبخشی متفاوت خواهد بود. بسته به شدت آسیب، اسکلت بیرونی رباتیک ممکن است مانند یک وسیله کمکی کاملاً حمایتی در هنگام توانبخشی عمل کند.

در طی این مراحل، نظارت دقیق و پیگیری اهداف مهم است. با استفاده از داده‌های اسکلت بیرونی، ردیابی اهداف مانند عملکرد و حرکت اندام، پیشرفت کلی توانبخشی و اینکه آیا مداخله یا تنظیمات مداوم مورد نیاز است، آسان‌تر است. برخی از متخصصان پزشکی از اسکلت‌های بیرونی برای بهبود عملکرد شناختی استفاده می‌کنند، اما برای استفاده بهتر از این فناوری که به سرعت در حال رشد است، به یک تیم چند رشته‌ای نیاز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *